Het was 1998 toen Ford de eerste generatie Focus op de markt bracht. Sindsdien zijn er al meer dan 16 miljoen exemplaren over de toonbank gegaan. Het is een auto die niet meer weg te denken is uit het hedendaagse straatbeeld en dat is niet zonder reden. Het aansprekende rijgedrag in combinatie met moderne looks tegen een schappelijke prijs, daar scoor je bij veel mensen punten mee. De geheel nieuwe generatie Ford Focus is geboren en wij stelden hem op de proef, voor jou.

Eerst even over de varianten waarin je de nieuwe Focus kunt bestellen. Ford pakt het model namelijk direct grondig aan en komt met verschillende versies. De auto is te bestellen als vijfdeurs Hatchback, Active Crossover, Wagon en in sommige delen van de wereld ook als vierdeurs sedan. Qua styling is de Focus te krijgen als Trend, ST-Line, Titanium en Vignale. Op deze manier richt Ford zijn pijlen op een breed publiek en biedt het merk voor ieder wat wils met de nieuwe Focus. Wij gingen op pad met de vijfdeurs Hatchback ST-Line. De ST-Line versie is te herkennen aan onder andere de grotere openingen in de neus, de diffuser en de achterspoiler die de auto een sportieve look geeft! Wij kunnen er wel aan wennen in ieder geval.

Voor ieder wat wils

De Vignale versie is vooral te herkennen aan de voorkant waarbij alles net even wat luxer is afgewerkt. De neus is eveneens voorzien van grotere openingen en er is bij de Vignale versie gebruik gemaakt van satijnglanzende accenten. De Active Crossover heeft een volledig eigen neus en is voorzien van verschillende zwarte accenten. Deze stoere variant van de Focus is gericht op mensen met een actieve levensstijl die graag ongebaande wegen begaan. De auto staat dan ook hoger op zijn wielen dan de andere versies.

Het design van de nieuwe Focus is volledig ‘from scratch’ ontwikkelt op basis van het nieuwe C2-platform van het merk. Volgens Joe Bakaj, Head of Engineering van Ford of Europe, is het platform een heilige graal: “We hebben het aantal onderdelen dat we hebben ontworpen verminderd; we hebben de engineeringkosten verlaagd, maar we hebben meer afgeleide producten aangeboden voor verschillende persoonlijkheden, en dat is de heilige graal.” Het resultaat is dus een breed aanbod varianten van de Focus tegen lagere kosten. Door het nieuwe platform heeft Ford het voor elkaar gekregen om de auto ruimer te maken dan dat hij was.

Verbetering op alle fronten

De groei van 53 mm van de wielbasis zou volgens het merk flink wat voordelen moeten opleveren. Het interieur van de Focus ziet er een stuk rustiger uit dan eerst, het aantal knoppen is precies goed en op de juiste positie zodat het ook prettig te bedienen is. Ford stelt daarnaast ook dat de inzittenden een comfortabelere rijbeleving hebben dan eerst. De voorkant van de nieuwe Focus is dankzij het nieuwe C2-platform maarliefst 40 procent veiliger dan zijn voorganger. Het is zelfs de meest veilige Ford Focus van alle voorgaande generaties. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door verschillende intelligente veiligheidssystemen, zoals Lane-Centering en Speed Sign Recognition.

Last but not least. Het motorenaanbod van de nieuwe Ford Focus. Deze is, net als het aatal verschillende versies van de Focus, erg breed. Klanten kunnen kiezen uit een scala aan EcoBoost benzine- en EcoBlue dieselmotoren. De versie waar wij mee op pad zijn gegaan is de 1.5-liter EcoBoost benzinemotor, met maar liefst 182 pk!

Conclusie

De nieuwe Ford Focus is een auto met uitstekend weggedrag, een onderscheidend karakter en een rijke en moderne uitrusting. Van de rust van de natuur tot aan de hectiek van de stad, deze auto is overal thuis.

Dank gaat uit naar Ford Nederland voor het beschikbaar stellen van deze rijk uitgevoerde Ford Focus ST-Line!