De welbekende tweezitter van het Japanse automerk is er nu ook als ‘Retractable Fastback’ (RF) versie. Met dit model neemt Mazda dan ook gelijk afscheid van de voormalige MX-5 Roadster Coupé. Het targadak van de nieuwe Mazda MX-5 RF is een staaltje zeer slim doordachte engineering. Hoe het precies werkt en hoe wij deze auto ervaren hebben? Daar vertellen we je graag meer over.

Naast de heerlijke looks van het RF-dak zit het dus ook nog eens geniaal in elkaar. In het middenconsole zit een makkelijk bedienbare knop waarmee je het dak eenvoudig kunt openen en sluiten. Wanneer je het dak opent, klapt het voorste en middelste gedeelte van het dak bij elkaar samen met de achterruit en dit alles verdwijnt op een geruisloze wijze achter de stoelen. Het openen en sluiten van het dak kan tot een rijsnelheid van 10 km/u en duurt 13 luttele seconden. De softtop heeft hier overigens slechts twee seconden voor nodig, want die sla je binnen twee seconden open. Toch is 13 seconden voor het openen en sluiten van een hoogwaardig dak als van deze MX-5 RF helemaal niet slecht!

Doordat het dak achter de stoelen verdwijnt en niet in de achterbak, behoud je altijd de 127 liter bagageruimte. Een weekend weg of gewoon even wat boodschappen halen met de MX-5 RF? Geen probleem dus. De gehele kapconstructie weegt 40 kilogram, waardoor er een hoger zwaartepunt ontstaat. Hier merk je echter weinig van in de praktijk.

Knus, maar comfortabel

De cockpit zelf is echter wel wat aan de knusse kant, vooral met gesloten kap. De stoelen zitten daarentegen wel voortreffelijk en de zitpositie is goed. De rijbeleving van de MX-5 RF is (zoals we gewend zijn) werkelijk waar subliem. De wegligging van de auto is geweldig, je voelt je helemaal verbonden met de auto. Ik zou het omschrijven als een soort ‘kartgevoel’. Maar dan een stuk comfortabeler natuurlijk. Over comfort gesproken, de nieuwe MX-5 RF is iets zachter gedempt dan zijn voorganger, de MX-5 Roadster, dit was voornamelijk nodig vanwege het wat zwaardere gewicht van de auto. Daarnaast is de auto ook voorzien van een specifieke wielophanging en een aangepast elektrisch aangedreven assistentie stuursysteem (EPAS).

De dakpanelen van de MX-5 RF zijn voorzien van extra geluidsisolatie, waardoor je met gesloten kap een hele rustige omgeving kan creëren met weinig tot geen ruis. Het verschil met de gewone MX-5 is de mate van windgeruis bij geopende kap. Bij de MX-5 RF moet de wind uiteraard eerste de ‘bult’ achter de stoelen trotseren, waardoor er bij snelheden vanaf ongeveer 50-60 km/u wel redelijk wat windgeruis kan ontstaan. Dat is bij de gewone MX-5 wel anders, waar de wind geruisloos langs de vlakke achterzijde kan stromen. Voor de doorgewinterde MX-5 rijder die verlangt naar het echte oergevoel waar de MX-5 om bekend staat, is dit ‘windprobleempje’ wel door de vingers te zien.

Motorenaanbod

De MX-5 RF is leverbaar als handgeschakelde zesbak maar ook als automaat. De sportieve rijder zal hoogstwaarschijnlijk kiezen voor de handbak, die een hele seconde sneller naar de 100 sprint dan de automaat (8,5s). Het verbruik van de auto is ook zeker niet slecht, de 45-liter tank brengt je zo’n 650 kilometer verder. Daarom is 1 op 14 wel een realistisch verbruik.

Conclusie

Al met al kunnen we stellen dat Mazda een hele slimme move gedaan heeft met de MX-5 RF. Vooral voor de koper die vaker met een gesloten kap rijdt (wat in Nederland begrijpelijk is) en af en toe het dak eraf wil hebben. De MX-5 RF staat al vanaf 35.480 euro bij jou op de oprit, en dan heb je de handgeschakelde zesbak. De 2.0-liter benzinemotor is er vanaf 43.180 euro. Wil je toch liever de automaat versie, dan heb je ook de 2.0-liter benzinemotor onder de motorkap liggen, voor 44.880 euro.

Dank gaat uit naar Mazda Nederland voor het beschikbaar stellen van deze heerlijke Mazda MX-5 RF. Voor meer informatie over deze auto, klik je hier.